Grafiskprofil för platsvarumärket Glada Hudik

Bakgrund
Glada Hudik har använts länge - åtminstone från tidigt 1800-tal när hudikborna hade rykte om sig att vara ovanligt glada och gästfria. När vi frågar människor vad de förknippar Glada Hudik med återkommer två teman. Det ena är själva platsen Hudiksvall, det andra är den speciella anda som många menar finns här.
Glada Hudik-andan
Glada Hudik-andan är ett förhållningssätt som kan sammanfattas med ett antal ord som beskriver oss hudikbor:
• Glädje. Gästfrihet. Okonstlad - vi gör oss inte till!
• Nytänkande - här finns många företag som har sin början i mer eller mindre vilda idéer från entreprenörer
och innovatörer från trakten.
• Handlingskraft - här finns en kraft att faktiskt också genomföra sina idéer.
• Framtidstro - tro på att möjligheter till utveckling och ett gott liv här i Hudiksvall.
• Omtanke - Glada Hudik-teatern är ett gott exempel!
Platsen Hudiksvall
Vatten ligger de flesta människor varmt om hjärtat. I Hudiksvalls kommun har vi det väl förspänt med både söt- och saltvatten. Skärgården med över hundra öar inbjuder till bad, båtliv och fiske. Kommunen rymmer en storslagen och varierande natur med blånande berg och stora skogar.
Kulturen har djupa rötter och gör sig påmind bland annat genom de stolta hälsingegårdarna.
Här finns både en levande landsbygd och en aktiv småstad som erbjuder restauranger, kaféer, shopping och
uteliv för de flesta smaker.
Här är det nära till allt - med naturen runt knuten och havet mitt i stan.
Primära färger
Mörkblå
Havet och sjöarna
CMYK: 100/40/40/0
RGB: 0/115/140
Ljusblå
Himlen och öppenheten
CMYK: 40/0/10/20
RGB: 140/185/197
Mörkgrön
Skogen och det vilda
CMYK: 77/43/98/35
RGB: 61/91/41
Ljusgrön
Öppna landskap
CMYK: 50/20/75/0
RGB: 236/101/35
Varm orange
Drivkraft och attraktion
CMYK: 0/71/91/0
RGB: 236/101/35
Accentfärger
CMYK: 0/100/100/30
RGB: 174/15/10
CMYK: 0/26/88/0
RGB: 253/195/40
CMYK: 11/100/0/5
RGB: 206/0/122
Symbol/logotyp
Symbolen för platsvarumärket Glada Hudik. Denna får nytt liv genom nya färger ochett nytt sätt att använda den. En lättplaceras ”tagg” som visar avsändaren Glada Hudik.
Den har samma utförande som den symbol Hudiksvalls kommun en gång tog fram,
men har med en anpassning till platsvarumärket Glada Hudik.
Hör av er till naringsliv@hudiksvall.se om du vill ha logotyper. Vilken färg och vilket format behöver vara med. Logotyperna kan fås med färgplatta eller vit platta med färg på texten. Finns även i vitt samt svart.
Hälsingland
Hudiksvall är en del av Hälsingland, här finns ett etablerat varumärke att använda.
I en av Hälsinglands logotyps varianter finns en med Glada Hudik - den används tillsammans med symbolen för Glada Hudik när vi kommunicerar platsvarumärket Glada Hudik.
Typografi
Typografin har en viktig roll i vår design. Den skapar igenkänning och bidrar till att skapa en enhetlig stil. Här kombinerar vi nytt och personligt med historiskt och traditionellt.
Arima Koshi
Här har vi valt typsnittet Arima Koshi som har mycket personlighet och används som rubriktypsnitt. Typsnittet fungerar bra i tryck samt har en låg kontrast för att möjliggöra bra rendering på skärmen.
Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Åå Ää Öö
Adobe Garamond
Som komplement till det mer personliga nya rubriktypsnittet har vi valt det tidlösa typsnittet Adobe Garamond Pro som brödtext.
Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Åå Ää Öö
Rubriker: Arima Koshi - Bold
Underrubriker: Arima Koshi - Regular
Brödtext: Adobe Garamond Pro - Regular
Förstärkande ord: Arima Koshi - Black VERSALER
Grafiska element
Våra grafiska element hämtar vi från Hälsinglands grafiska manual (destinationhalsingland.se) Elementen är stiliserade illustrationer som bland annat är omarbetade från äldre Delsbo sömnadsbroderier. Det finns bårder och mindre ikoner.
Här visar vi de grafiska elementen i den blå huvudfärgen.
Exempel: